شمارنده

شمارنده چیست؟

شمارنده یا counter از واژه شمارش کردن یا count آمده و تجهیزی است که عملیات شمارش و کنترل تعداد محصولات را انجام نموده و تعداد دفعات انجام یک رویداد یا فرآیند را ذخیره کرده و نمایش می دهد. برای مثال در گوشه خیابان ها دستگاهایی جهت شمارش تعداد پیاده رو های منتظر ایستاده را قرار می دهند. این دستگاه های جایگزین نیروی انسانی هستند زیرا تعداد را در حافظه خود ثبت کرده و دقیق کار می کنند. همچنین کنسول های بازی به طور دقیق تعداد دفعات پیروزی شما در بازی را محاسبه می نمایند.

شمارنده بر اساس تولید خروجی

شمارنده ها براساس اینکه توانایی تولید خروجی دارند یا خیر به دو دسته تقسیم میشوند:

  1. شمارنده از پیش تعیین شده یا Preset counter
  2. شمارنده کل یا total counter

شمارنده از پیش تعیین شده یا preset counter

شمارنده از پیش تعیین شده عملیات شمارش را از مقدار فعلی تا مقدار از پیش تعیین شده انجام داده و سپس سیگنال خروجی را جهت مدیریت دستگاه خروجی فعال می نماید.

شمارنده کل یا  total counter

شمارنده کل دارای سیگنال ورودی و خروجی نبوده و تنها مقدار شمارش شده ی فعلی را نمایش می دهد . کاربرد شمارنده کل بیشتر هنگامی می باشد که شما میخواهید فقط عدد تولید شده را نمایش دهید.

شمارنده total counter

برای مثال سنسوری وجود دارد که به ازای عبور هر جعبه محصول از روی نوار نقاله یک پالس به شمارنده دیجیتال ارسال می نماید. اگر شمارنده از نوع total یا شمارنده کل باشد، پس از دریافت هر پالس عدد شمارنده افزایش یافته و در این صورت تعداد محصولات تولید شده محاسبه می گردد. اما اگر شمارنده از نوع preset یا شمارنده از پیش تعیین شده باشد می توان علاوه بر شمارش محصول ، عدد معینی را از قبل در شمارنده دیجیتال تنظیم نموده و به محض رسیدن عدد شمارش محصولات به این عدد معین ، شمارنده اقدام به ارسال یک پالس دستور به سیستم می کند تا عملیات خاصی صورت گیرد، مثلا تولید محصول متوقف شود.

شمارنده یا کانتر دیجیتال

انواع شمارنده

شمارنده ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. شمارنده آنالوگ یا مکانیکی
  2. شمارنده دیجیتال

شمارنده آنالوگ یا مکانیکی

شمارنده آنالوگ یا مکانیکی اغلب خروجی فرمان نداشته و فقط جهت جمع آوری اطلاعات آماری استفاده می گردد . شمارنده یا کانتر های آنالوگ یا مکانیکی در مدل های بسیار متنوعی مانند مکانیکی، موتوری و ترکیبی ساخته می شوند. شمارنده های مکانیکی یا آنالوگ از لحاظ روش ریست به دو گروه قابل ریست و غیر قابل ریست تقسیم می شوند. در تاسیساتی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند از مدل های غیرقابل ریست استفاده می شود تا فردی نتواند در نتایج تغییری ایجاد نماید. تعداد ارقام این شمارنده میزان حداکثر عددی که شمارنده می تواند بشمارد را مشخص می کند. برای مثال شمارنده ای که دارای پنج رقم می باشد می تواند از صفر تا 99999 را بشمارد.

شمارنده آنالوگ

شمارنده یا کانتر دیجیتال

شمارنده یا کانتر دیجیتال قطعات مکانیکی نداشته و دارای یک صفحه نمایش LCD یا LED یا ... می باشد. برخی از شمارنده یا کانترهای دیجیتال، جهت قرائت بهتر، دارای نور پس زمینه یا اعداد نورانی هستند. شمارنده یا کانتر های الکترونیک یا دیجیتال می توانند سیگنال های الکتریکی مانند انواع پالس، خروجی انواع سنسور صنعتی مختلف، سرعت، خروجی پیوسته و ... را به تغییرات عددی تبدیل نمایند. شمارنده یا کانتر دیجیتال سرعت پاسخگویی ، دقت و عملکرد بهتری نسبت به شمارنده آنالوگ را دارا است. شمارنده های دیجیتال از لحاظ دامنه ی شمارش، نوع سیگنال ورودی، سرعت شمارش، نحوه ی ریست، خروجی رله از نظر نوع و تعداد و ... در مدل های مختلفی ساخته می شوند.

کاربرد کانتر یا شمارنده دیجیتال

شمارنده های دیجیتال در صنعت دارای کاربردهای زیادی هستند. یکی از کاربرد های شمارنده های دیجیتال در مولتی متر های دیجیتال است. در مولتی متر دیجیتال ولتاژ اندازه گیری شده و به صورت عددی نمایش داده می شود. تبدیل کننده آنالوگ به دیجیتال موجود در داخل مولتی متر دیجیتال از یک شمارنده دیجیتال جهت تبدیل ولتاژ آنالوگ به عدد استفاده می نماید. در خطوط تولید و جهت شمارش تعداد بسته های بسته بندی شده و یا تعداد قطعاتی که از مقابل سنسور عبور نموده و به شمارنده پالس می فرستند از شمارنده استفاده می شود.

خرید شمارنده

خرید شمارنده

نکاتی که هنگام خرید شمارنده یا کانتر دیجیتال باید توجه نمود :

  • ولتاژ تغذیه ورودی 
  • قابلیت ذخیره سازی اطلاعات
  • مد های کاری شمارنده یا کانتر
  • قابلیت شبکه شدن
  • ابعاد شمارنده



  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
    ایمیل(اختیاری):
    کد مقابل را وارد کنید ...