بستن
دسته بندی کالا
راهنمای جامع انتخاب بهترین برند الکتروموتور

راهنمای جامع انتخاب بهترین برند الکتروموتور

29 مرداد 1403

 الکتروموتورها باهدف تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی ساخته شده و در طیف بسیاری از کاربردهای صنعتی سبک و سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌های بسیار زیادی در سطح جهان در زمینه تولید الکتروموتور فعالیت می‌کنند؛ محصولات برخی از برندها به دلیل طراحی بهینه، عملکرد مطمئن، طول عمر بیشتر، راندمان بالاتر و سایر ویژگی‌های منحصربه‌فرد در میان مصرف‌کنندگان از اعتبار و شهرت بالاتری برخوردار هستند.

انتخاب بهترین برند الکتروموتور باتوجه‌به عوامل مختلفی انجام می‌شود که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

عوامل مهم در انتخاب بهترین برند الکتروموتور

هنگامی که صحبت از انتخاب بهترین برند الکتروموتور می‌شود، مطمئناً اولین عامل کیفیت ساخت و عملکرد دستگاه است. به‌صورت دقیق‌تر، عوامل مهم در انتخاب بهترین برند الکتروموتور عبارت‌اند از:

  • کیفیت سیم‌پیچ: بهترین برندهای الکتروموتور، از سیم‌پیچ‌های مسی با خلوص بالا برای موتورهای خود استفاده می‌کنند. هرچه مس به‌کاررفته در سیم‌پیچ خالص‌تر باشد، مقاومت الکتریکی آن کاهش‌یافته و در نتیجه تلفات حرارتی آن‌ها کاهش می‌یابد. علاوه بر این، سیم‌پیچ‌های مسی باید شکل‌پذیری و مقاومت کششی کافی برای کلاف‌پیچی و نصب در استاتور را نیز داشته باشند. به‌طورکلی، هرچه کیفیت سیم‌پیچ‌ها و جنس مواد بکار رفته در آن‌ها بالاتر باشد، راندمان موتور نیز افزایش می‌یابد.
  • کیفیت عایق: عایق‌ها وظیفه محافظت از سیم‌پیچ در برابر سوختن، اتصال کوتاه و سایر خطاها را بر عهده دارند. انواع مختلفی از مواد عایقی مانند کاغذ، فیلم‌های پلیمری، رزین‌ها و مواد معدنی در ساخت عایق سیم‌پیچ استفاده می‌شود. کیفیت این عایق‌ها به عواملی مانند مقاومت حرارتی، مقاومت الکتریکی، مقاومت در برابر رطوبت و مواد شیمیایی و … بستگی دارد. هرچه کلاس عایقی موتور بالاتر باشد، درصد آسیب‌دیدگی سیم‌پیچ‌ها نیز کاهش می‌یابد. همچنین پس از اتمام سیم‌پیچی، استاتور را درون رزین اپوکسی یا مواد عایق مشابه می‌کنند که به محکم‌بودن سیم‌پیچ‌ها و عایق‌بندی بهتر آن‌ها کمک می‌کند. جنس مواد عایقی که برای آغشته‌سازی سیم‌پیچ‌ها به کار می‌رود نیز در افزایش عمر مفید موتور مؤثر است.
  • کیفیت پوسته: معمولاً برای توان‌های سبک‌تر از پوسته‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند. این پوسته‌ها به‌سرعت خنک می‌شوند و وزن کمی نیز دارند؛ اما برای توان‌های بالاتر با سایز فریم‌های بزرگ‌تر که تحت بار زیادی قرار می‌گیرند باید از پوسته‌های چدنی استفاده شود. جنس و تراکم آلیاژ آلومینیوم و چدن به‌کاررفته در پوسته موتور نیز یکی از معیارهای کیفیت آن است.
  • جنس روتور و استاتور: علاوه بر جنس پوسته، جنس مواد به‌کاررفته در روتور و استاتور نیز اهمیت بسیار زیادی در عملکرد بهینه موتور دارد.
  • cos φ: ضریب توان موتور یا cos φ عددی بین 0 و 1 است بیانگر مقدار توانی است که واقعاً به کار مفید تبدیل می‌شود. هرچه ضریب توان به یک نزدیک‌تر باشد میزان کارایی موتور بالاتر است.
  • کلاس بازدهی: راندمان موتور مشخص‌کننده این است که چه میزان از انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود. استانداردهای مختلفی برای اندازه‌گیری راندمان موتور وجود دارد که استاندارد IEC یکی از معتبرترین آن‌ها است. براین‌اساس موتورها در 5 کلاس IE1 تا IE5 دسته‌بندی می‌شوند که کلاس IE5 بالاترین راندمان را دارد.
  • جریان راه‌اندازی: موتورهایی که کیفیت ساخت بالایی دارند، در هنگام راه‌اندازی جریان برق کمتری مصرف می‌کنند. در مقابل، موتورهایی که جریان راه‌اندازی آن‌ها اختلاف بیشتری با جریان نامی درج شده روی پلاک داشته‌ باشد، راندمان کمتری داشته و برق بیشتری مصرف می‌کنند.
  • نوع بلبرینگ‌ها: بلبرینگ‌ها وظیفه پشتیبانی از قطعات متحرک موتور را بر عهده دارند و عملکرد صحیح آن‌ها تأثیر مستقیمی بر کارایی موتور دارد.
  • سرویس فاکتور: سرویس فاکتور موتور عددی برابر یا بزرگ‌تر از یک است؛ این عدد مشخص‌کننده مدت زمانی است که موتور بدون آسیب‌دیدن می‌تواند بار بیشتری را تحمل نماید. به‌عنوان‌مثال، سرویس فاکتور 1.1 بیانگر این است که موتور برای 1 ساعت می‌تواند 10% توان بالاتر را بدون آسیب‌دیدگی تحمل کند.
  • خدمات پس از فروش: شرکت‌های معتبر تولیدکننده الکتروموتور برای رضایت بیشتر مشتریان، محصولات خود را به همراه گارانتی و خدمات تأمین قطعات ارائه می‌کنند.

این موارد، مهم‌ترین معیارها برای بررسی کیفیت یک الکتروموتور است. مسلماً هرچه کیفیت موتور بالاتر باشد، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. به همین علت، قیمت جزو پارامترهای بهترین الکتروموتور محسوب نمی‌شود.

بهترین برندهای الکتروموتور بازار ایران

تیم کارشناسان کالا صنعتی نزدیک به 100 برند الکتروموتور که در بازار ایران خریدوفروش می‌شوند را باتوجه‌به عوامل گفته شده بررسی نموده و براین‌اساس 10 مورد از بهترین برندهای الکتروموتور بازار ایران را انتخاب نموده‌اند. براین‌اساس، بهترین برندهای الکتروموتور بازار ایران عبارت‌اند از:

  1. الکتروموتور VEM آلمان
  2. الکتروموتور ABB سوئیس
  3. الکتروموتور WEG برزیل
  4. الکتروموتور Siemens آلمان
  5. الکتروموتور ELK ترکیه
  6. الکتروموتور Gamak ترکیه
  7. الکتروموتور جمکو ایران
  8. الکتروموتور موتوژن ایران
  9. الکتروموتور الکتروژن ایران
  10. الکتروموتور کاجیلی چین

بیشتر این موتورها در بازار ایران یافت می‌شوند؛ اما مواردی مانند موتورهای ABB و WEG نیز باید به‌صورت سفارشی تأمین شوند. از میان برندهای معرفی شده، الکتروموتورهای VEM، موتوژن، الکتروژن و جمکو به همراه گارانتی ارائه شده و امکان تأمین قطعات نیز برای برندهای موتورهای VEM، موتوژن، الکتروژن، جمکو، گاماک و ELK وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تأمین، ارسال و استعلام قیمت این موتورها با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب بهترین برندهای الکتروموتور را معرفی کردیم؛ از جمله این عوامل می‌توان به کیفیت قطعات داخلی موتور، کلاس راندمان و کلاس حرارتی موتور، سرویس فاکتور، جریان اولیه و خدمات پس از فروش اشاره نمود.

همچنین بهترین مارک الکتروموتور را باتوجه‌به تمامی این عوامل معرفی کردیم؛ اکثر این برندها در بازار ایران موجود بوده و برخی از آن‌ها نیز به‌صورت سفارشی تأمین می‌شوند. اگرچه کیفیت بالاتر به معنای قیمت بیشتر است، اما سرمایه‌گذاری روی الکتروموتور باکیفیت، در بلندمدت می‌تواند از هزینه‌های جانبی تعمیر و نگهداری دوره‌ای از الکتروموتور تا حد زیادی بکاهد و در نتیجه مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر الکتروموتورها باشد.

در نهایت، پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب دقیق‌تر و دریافت مشاوره تخصصی رایگان با کارشناسان فروش کالا صنعتی در ارتباط باشید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.