بستن
دسته بندی کالا
معرفی پمپ محیطی

معرفی پمپ محیطی

یک شنبه 24 تیر 1403

امروزه استفاده از پمپ آب خانگی در بسیاری از ساختمان‌ها به امری واجب تبدیل شده است. یکی از انواع پمپ آب خانگی، پمپ محیطی است. پمپ محیطی مانند سایر پمپ‌های آب وظیفه افزایش فشار آب را دارد اما نسبت به سایر آنها، قابلیت ایجاد هدهای بالا را دارد و برای مواردی که نیاز به هد بالا در دبی کمتر است، انتخاب مناسب‌تری است.

با توجه به متراژ، تعداد طبقات و تعداد لوازم بهداشتی که در یک ساختمان وجود دارد، مقدار هد و دبی لازم متفاوت است و در صورتی که مطابق با مشخصات نمودارهای هد برحسب دبی سازنده‌های پمپ محیطی سازگار باشد، می‌توان از این نوع پمپ بکار گرفت. جهت دریافت قیمت پمپ آب محیطی می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید.

پمپ محیطی چیست؟

پمپ محیطی یا Pheripheral Pump یکی از انواع پمپ آب خانگی است که عملکرد آن بصورت سانتریفیوژ یا گریز از مرکز است. پمپ محیطی به دلیل داشتن پروانه توربینی‌شکل، قابلیت ایجاد هدهای بالا را داشته و از پرکاربردترین پمپ‌های خانگی است و استفاده از آن در ساختمان‌هایی با شرایط هد زیاد و دبی کمتر مناسب می‌باشد.

پمپ محیطی چیست

تفاوت پروانه پمپ محیطی با سایر پمپ‌های آب خانگی

از لحاظ ساختار داخلی پمپ و پروانه، عمده‌ترین تفاوت پمپ آب محیطی با پمپ بشقابی در نوع پروانه است. پروانه پمپ محیطی بصورت توربینی است اما پروانه سایر پمپ‌های سانتریفیوژ بصورت باز، نیمه باز و بسته بوده و شکل پره‌های آنها با یکدیگر متفاوت است.

در پروانه پمپ محیطی تعداد زیادی پره شعاعی در محیط بیرونی پروانه و در دو طرف آن قرار گرفته است و همین عامل باعث ایجاد فشار زیاد می‌شود. اما در پروانه پمپ‌های بشقابی و جتی تعداد پره‌ها کمتر بوده و از مرکز پروانه کشیده شده‌اند.

تفاوت پمپ آب محیطی با سایر پمپ ها

نحوه عملکرد پمپ محیطی

پمپ محیطی از لحاظ عملکرد به نوعی بین دو نوع پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت قرار می‌گیرد چراکه هم دارای پروانه بوده و بصورت نیروی گریز از مرکز سیال را جابجا می‌کند و هم مانند پمپ‌های جابجایی مثبت قابلیت ایجاد فشار زیادتری را دارد.

در پمپ محیطی با چرخش پروانه توربینی، هر کدام از پره‌های روی محیط بیرونی آن مقدار مشخصی از سیال اطراف را به حرکت در آورده و با چرخش مداوم سیال از قسمت مکش پمپ وارد می‌شود. چرخش پروانه پمپ به سیال نیروی گریز از مرکز اعمال می‌کند و به سیال انرژی جنبشی وارد می‌کند. با جابجایی سیال از هر پره به پره دیگر، رفته رفته فشار آن افزایش یافته تا در قسمت تخلیه به بیشترین مقدار خود می‌رسد. بدین صورت پمپ محیطی قادر به ایجاد فشارهای بیشتر بوده و تا ارتفاع‌های بیشتری پمپاژ صورت می‌گیرد.

نحوه عملکرد پمپ محیطی

انواع پمپ محیطی

  • پمپ محیطی خروجی از بالا
  • پمپ محیطی خروجی از بغل
  • پمپ محیطی خودمکش 
  • پمپ محیطی سوپاپ سرخود

پمپ‌های محیطی از لحاظ موقعیت خروجی در دو مدل خروجی از بالا و خروجی از بغل وجود دارند که بسته به محل نصب و انشعاب لوله می‌توان یکی از آنها را انتخاب کرد.

پمپ محیطی از نوع خودمکش قابلیت پمپاژ آب همراه با هوا را تاحدودی دارد و برای همین نیاز به هواگیری ندارند. پمپ محیطی سوپاپ سرخود نیز همان پمپ محیطی خودمکش است که با این عنوان گاهی شناخته می‌شود.

Flowers

کاربردهای پمپ محیطی

  • افزایش و تقویت فشار آب ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری
  • پمپاژ آب در زمین‌های کشاورزی کوچک و باغات
  • سیستم‌های تهویه مطبوع
  • انتقال سیالات دوفاز (گاز و مایع)
  • مناسب برای جابجایی سیالات تا ارتفاع‌های زیاد (با دبی کم)

بطور کلی پمپ‌های محیطی قادر به انتقال سیالات فاقد ذرات جامد و تا هدهای زیاد و دبی کمتر هستند و برای انتقال آب در ساختمان‌های بلندمرتبه که متراژ کمتر یا وسایل بهداشتی کمتری دارند گزینه مناسبی است. 

همچنین نوع خودمکش پمپ محیطی قابلیت جابجایی آب به همراه هوا را دارند و نیازی به هواگیری ندارند؛ بنابراین در موقعیت‌های دوردست که امکان بازرسی توسط تعمیرکاران برای هواگیری سخت‌تر است می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.